Naše další projekty
+420 461 056 811
Registrace ZDARMA
Přihlášení
Zapomenuté heslo
Menu
  • Družstevní byty - Malý háj VI

    moderní družstevní bydlení

    možnost převodu do osobního vlastnictví

    moderní městská rezidence

    více informací
  • Realitní Zákon

    vše co musíte a potřebujete vědět!

    více informací
Kategorie

Předávací a kolaudační řízení domu - koupě domu (novostavby)

Možná tomu sami nebudete moci uvěřit, ale několika měsíčním maratonu procesu koupě nového domu vás konečně čeká moment samotného převzetí domu. Jak má takové předání, resp. převzetí proběhnout, abyste se vyhnuli možným komplikacím v budoucnu? Víte, co vše by mělo být zaneseno v předávacím protokolu? A jak je to s kolaudačním řízením? Proces předávacího a kolaudačního řízení je velmi podstatným bodem celé koupě, nepodceňte ho a mějte na paměti, že důslednosti nikdy není dost!

Seriál - koupě domu (novostavby)  
Specifika koupě domu od 1.1.2014  
Specifika koupě nového domu  
Developeři jako zhotovitelé novostaveb  
Podstata koupě domu ve výstavbě  
Kupní cena, záruka, vady  
Základní kritéria pro výběr  
Jak a kde hledat dům k nákupu  
Financování nemovitosti  
Jak developeři financují výstavbu domu  
Vyjasnění parametrů pro koupi  
Odborná pomoc  
Technický inspektor nemovitostí  
Ověření informací před prohlídkou  
Osobní schůzka s developerem  
Finální rozhodnutí  
Vyjednávání o ceně  
Co dělat před předáním domu  
Smlouvy a platby  
Rezervační smlouva  
Kupní smlouva  
Úschova peněz  
Katastr nemovitostí  
Předávací a kolaudační řízení  
Stěhování a změna trvalého pobytu  
Daně  

Předávací řízení

Zjišťovací protokol

Poté, co je výstavba oficiálně ukončena, tj. po podání žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí po místním šetření kolaudační komisí, se zahajuje předávací řízení. Toto řízení je zpravidla zahájeno závěrečnou kontrolní prohlídkou za účasti klienta a zástupce developera na místě stavby. Předmětem prohlídky je konstatování stavu nemovitosti a pořizuje se tzv. zjišťovací protokol. V případě, že by byly v rámci závěrečné kontrolní prohlídky zjištěny drobné nedodělky či závady, budou zaznamenány do přílohy zjišťovacího protokolu spolu s dohodnutým termínem pro jejich odstranění. Zjišťovací protokol ze závěrečné kontrolní prohlídky slouží jako podklad k sepsání předávacího protokolu dle smlouvy.


Předávací protokol

Předávací protokol se pak zpravidla sepisuje v kanceláři společnosti (nebo přímo v předávaném domě) a jeho podpisem dochází k převzetí stavby klientem. Před podpisem předávacího protokolu se ověřuje stav úhrady závazků klienta s případnou výjimkou dohodnuté části hypotečního úvěru či jiné dohodnuté části ceny s odloženou splatností.

Bezprostředně po podpisu předávacího protokolu může klient převzít na místě stavby klíče od domu. Současně s tím musí obdržet složku dokumentace k nemovitosti obsahující zejména záruční listy a uživatelské návody k instalovaným zařízením.


Co by měl předávací protokol obsahovat:

  • strana předávající (jméno, adresa, RČ, OP),
  • strana přebírající (jméno, adresa, RČ, OP),
  • předmět předání (specifikace domu a všech vlastnických podílů, které byly uvedeny v kupní smlouvě, vč. katastrálního území a obce; počet předávaných svazků klíčů od domu).
  • předání klíčů od branky a příslušenství (garáž),
  • stavy měřidel (elektroměr, vodoměr, plynoměr, atp.),
  • vybavení místností,
  • popis zjištěných vad, nefunkčních prvků,
  • závěrečná ustanovení (počet vyhotovení protokolu; věta o souhlasu obou stran s protokolem; prohlášení prodávajících o tom, že nemovitost není pronajatá ani jinak zatížená),
  • datum a podpis.


Kupní smlouva a návrh na vklad vlastnického práva

Je velice časté, že současně s předávacím protokolem se obvykle sepisuje také Kupní smlouva, kterou přechází vlastnické právo ke stavbě a souvisejícímu pozemku na klienta. V případě klientů, kteří čerpají hypoteční úvěr zajištěný pořizovanou nemovitostí, dochází k převodu stavby a pozemku dříve.

V závislosti na zvoleném typu financování je na základě podepsané Kupní smlouvy společností učiněn návrh na vklad vlastnického práva klienta do katastru nemovitostí. Délka vkladového řízení činí obvykle 1 – 2 měsíce, někdy i déle.

Kolaudační řízení

Souběžně s předávacím řízením probíhá kolaudační řízení stavby. Toto řízení probíhá bez účasti klienta. Stavební úřad posuzuje shodu stavby s dokumentací schválenou v rámci řízení o povolení stavby a dále shodu s obecnými požadavky na obytné stavby. Délka řízení je z hlediska dílčích lhůt upravena zákonem a v praxi se pohybuje kolem 8 - 12 týdnů od podání návrhu po vydání kolaudačního souhlasu. V některých případech může kolaudační řízení trvat i déle.

Vydání kolaudačního souhlasu není v žádném případě podmínkou pro předání stavby klientovi, ale dům by neměl být až do jeho vydání užíván k bydlení. V rámci kolaudačního řízení potvrzuje stavební úřad dokumentaci skutečného provedení. Složka ověřené dokumentace je často u rodinných domů je následně uložena v archivu developera a je k dispozici klientům na vyžádání.

V návaznosti na kolaudační řízení podává následně stavební úřad k příslušnému orgánu samosprávy výzvu o přidělení čísla popisného. Poté, co je číslo popisné rodinnému domu přiděleno, předává developer toto rozhodnutí klientovi.

Převedení energií

Po oficiálním převzetí domu vás čeká povinnost nechat na sebe převést odběr elektřiny nebo plynu nebo obojího. Často se stane, že při převzetí klíčů zapíše zástupce investora s klientem stavy měřidel energií a vody a na základě souhlasu klienta zajistí správcovská firma přehlášení médií na klienta. Klient se nemusí o nic starat.

Pokud je ale přehlášení na vás, víte, jak probíhá přepis odběrného místa a co je k němu potřeba?

Přepsání odběrného místa na nového odběratele = na vás je pak záležitost zpravidla 10 – 14 dnů, maximálně 30 dní – doba se ale může u jednotlivých dodavatelů a s ohledem na situaci lišit. Každopádně je-li vše správně načasováno, původní a nový odběratel spolupracují (navzájem i s dodavateli energií), změny proběhnou bez komplikací a bez přerušení dodávek. V zásadě vždy stačí vyplnit pár formulářů.


Potřebné dokumenty

Celý obsah této stránky je přístupný jen pro registrované členy

Využijte ZDARMA všech informací, nástrojů a služeb pro bezpečné realitní transakce.

Registrace ZDARMA

Registrovaní členové, kteří četli tento článek, pořídili rovněž některý z těchto produktů a služeb:
Průvodce č. 2 - Zrušení trvalého pobytu nájemci
Přihlášením nájemce k trvalému pobytu vzniká pronajímateli potenciální riziko problémů, které tímto jednostranným úkonem mohou vzniknout. Kdo se může ve vašem bytě přihlásit k trvalému pobytu? Kdo a kdy může zrušit trvalý pobyt nájemci? ...
1 590 Kč 490 Kč
Detail
KURZ - Investování do nemovitostí
Kurz Investování do nemovitostí vám prozradí praktické know-how, díky kterému budete schopni sami hledat a kupovat správné investiční nemovitosti, jak můžete postupně bohatnout s minimem hotovosti v podmínkách českého realitního trhu.
KURZ - Investování do nemovitostí
  • Nejčastěji pořizované
2 950 Kč 2 790 Kč
Detail
INSPEKCE NEMOVITOSTI - starší byty do 120 m2
Inspekce nemovitosti je zhodnocení reálného technického stavu nemovitosti odborníkem. Poskytuje kupujícímu informaci o stavebně-technickém stavu nemovitosti, o nákladech na nutné opravy či rekonstrukci a zároveň jej může ochránit před špatnou investicí.
5 190 Kč 4 890 Kč
Detail
Sepsání návrhu na vklad do KN
Návrh na vklad do katastru nemovitostí je úkon, kterým provedete změnu na listu vlastnictví např. převod, koupě, prodej nebo darování nemovitosti. Náležitosti návrhu na vklad práva do katastru nemovitostí obsahuje zákon č. 265/1992 Sb. o zápisech ...
1 452 Kč 1 089 Kč
Detail
Využijte služeb námi prověřených odborníků a firem
... když kupujete, prodáváte, pronajímáte nebo jen vlastníte nemovitost!
Přejít na web
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace