Naše další projekty
+420 461 056 811
Registrace ZDARMA
Přihlášení
Zapomenuté heslo
Menu
Kategorie

Stěhování a změna trvalého pobytu - koupě domu (novostavby)

Určitě znáte pořekadlo: „Lepší vyhořet, než se stěhovat!“. Abyste vše v klidu zvládli, a nemuseli po stěhování pronést toto pořekadlo, nechte se námi inspirovat. Nejdůležitější je začít včas a promyslet si, zda si najmete stěhovací firmu či se budete stěhovat sami či za pomoci známých. Pokud máte děti nebo domácí mazlíčky, opatřete si na dny stěhování hlídání – jistě to později oceníte. Budete se i vás týkat fenomén stěhování za pomoci banánových krabic? Kde se dají sehnat a proč jsou ideální pro stěhování? A co více – víte, co všechno vás čeká při změně trvalého pobytu?

Seriál - koupě domu (novostavby)  
Specifika koupě domu od 1.1.2014  
Specifika koupě nového domu  
Developeři jako zhotovitelé novostaveb  
Podstata koupě domu ve výstavbě  
Kupní cena, záruka, vady  
Základní kritéria pro výběr  
Jak a kde hledat dům k nákupu  
Financování nemovitosti  
Jak developeři financují výstavbu domu  
Vyjasnění parametrů pro koupi  
Odborná pomoc  
Technický inspektor nemovitostí  
Ověření informací před prohlídkou  
Osobní schůzka s developerem  
Finální rozhodnutí  
Vyjednávání o ceně  
Co dělat před předáním domu  
Smlouvy a platby  
Rezervační smlouva  
Kupní smlouva  
Úschova peněz  
Katastr nemovitostí  
Předávací a kolaudační řízení  
Stěhování a změna trvalého pobytu  
Daně  

Stěhování – rady, tipy

Poté, co jste převzali dům oficiálně a je řádně ukončeno i kolaudační řízení (v případě, že jste dům kupovali ještě ve fázi výstavby), vás čeká ta méně příjemná část konce celého procesu koupě – stěhování. Ptáte se, jak to vše naplánovat, sladit a na nic nezapomenout? To nejpodstatnější je, začít plánovat dostatečně dopředu, tedy alespoň 4 týdny před plánovaným stěhováním, resp. předáním domu. V podstatě v momentě, kdy je podán onen zmíněný návrh na katastr. Sepište si podrobný harmonogramu týden po týdnu, a později i harmonogram den po dni posledního týdne před stěhováním.


Co vše musíte mít zajištěné?

Rozhodně to, kdo vás bude stěhovat. Samozřejmě, že se můžete stěhovat vlastními silami, či s pomocí známých, ale je tu i možnost zajistit si spolehlivou stěhovací firmu ve svém okolí. Určitě dejte na hodnocení a recenze předchozích zákazníků, ověřte si také, že je stěhovací firma řádně pojištěná.

Před samotným balením si vytřiďte věci, které už nebudete potřebovat. Můžete je buď prodat na některém z inzertních serverů přes internet, nebo dát na prodej do kamenného bazaru. Variantou je možnost nabídnout nepotřebné věci širší rodině, kamarádům, nebo věnovat na charitu. Sami uvidíte, že minimálně polovinu vašich věcí už dále nebudete chtít stěhovat do vašeho nového domova.

Pokud máte domácí mazlíčky a malé děti, je vhodné si pro ně zajistit na dané dny hlídání, budete se tak moci nerušeně věnovat akci stěhování. Na samotné balení si pak nechte minimálně 2-3 dny čistého času. K balení vašich věcí se bude hodit pevné krabice, smršťovací folie a nesmyvatelný fix na popisování krabic.


Fenomén „banánových krabic“

Na vaše věci budete potřebovat velké množství tašek a především krabic. Možná budete překvapeni, kolik jich ve finále bude. Samozřejmě, že krabice můžete shánět po obchodech či přes internet, ale také se nabízí možnost, využít vyhozených tzv. banánových krabic u hyper/super marketů. Pokud nemáte dostatek času na jejich shánění, existuje i možnost vypůjčit si takové krabice. Ano, opravdu dnes lze přes internet využít i takovéto služby. Zapůjčení jedné krabice vás přijde na cca 20 Kč na měsíc. Samozřejmě se dají sehnat i standardní přepravky.
 

Proč právě banánové krabice:

  • unesou až 30 kg,
  • mají praktické držáky,
  • dají se skládat do výšky,
  • v průměru ale hovoříme o rozměrech 50 cm x 40 cm x 25 cm,
  • do menší dodávky se vejde až 76 ks.


Co ověřit/ zajistit těsně před stěhováním

  • ověřte si, že všichni účastnící stěhování rozumí termínům, propojte účastníky stěhování – dejte jim na sebe telefonní čísla,
  • seznamte všechny účastníky stěhování podrobně s harmonogramem,
  • u stěhovací firmy si ověřte smluvenou cenu a čas začátku stěhování,
  • rozdělte si, které věci budete potřebovat hned po příjezdu a které zůstanou ještě v krabici,
  • zajistěte si místo před novým domem na vykládku věcí.

Každopádně se obrňte trpělivostí, v případě zadání přepravy firmě důkladně pročtěte smluvní podmínky (hlavně část týkající se odpovědnosti za způsobené škody při přepravě a samotném stěhování), zkontrolujte předávací dokumentaci, adresy a kontakty.

Změna trvalého pobytu a související záležitosti

Jakmile se přestěhujete, připravte se na poměrně náročné byrokratické kolečko, které začíná na ohlašovně (obecním/městském úřadě či rovnou na magistrátě v místě nového trvalého pobytu).

Vyplníte přihlašovací lístek k trvalému pobytu (originální formulář v listinné podobě) a zaplatíte 50 Kč správní poplatek (kolek). Bude vám ustřižen rožek občanky a vydán prozatímní doklad – žlutá kartička „Potvrzení o změně trvalého pobytu“, kde máte už uvedenou novou adresu (ale ještě i starou).

K celé změně je nutné předložit doklad, který vás opravňuje užívat nový dům – výpis z katastru, kupní smlouvu.


Změnu trvalého pobytu musíte oznámit:

  • zaměstnavateli, škole nebo úřadu práce,
  • jsem-li OSVČ, nahlásit nové bydliště Správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně,
  • jsem-li OSVČ a měním i sídlo podnikání, nahlásit nové bydliště živnostenskému úřadu,
  • bankám a pojišťovnám,
  • leasingovým společnostem,
  • telefonnímu operátorovi.

Změnu nemusíte hlásit Katastrálnímu úřadu, všechny potřebné údaje si najde sám.


Zajistit si budete muset následující doklady:

  • občanský průkaz (do 30 dnů zdarma),
  • řidičský průkaz,
  • technický průkaz vozidla (zde nezapomeňte fotografii 35 × 45 mm a výpis z katastru nemovitostí).


Co dále zajistit

Celý obsah této stránky je přístupný jen pro registrované členy

Využijte ZDARMA všech informací, nástrojů a služeb pro bezpečné realitní transakce.

Registrace ZDARMA

Registrovaní členové, kteří četli tento článek, pořídili rovněž některý z těchto produktů a služeb:
Průvodce č. 2 - Zrušení trvalého pobytu nájemci
Přihlášením nájemce k trvalému pobytu vzniká pronajímateli potenciální riziko problémů, které tímto jednostranným úkonem mohou vzniknout. Kdo se může ve vašem bytě přihlásit k trvalému pobytu? Kdo a kdy může zrušit trvalý pobyt nájemci? ...
1 590 Kč 490 Kč
Detail
Sousedská práva podle nového OZ
Praktická příručka se zabývá právy a povinnostmi sousedů podle nového občanského zákoníku, který upravuje sousedské vztahy v porovnání se starým občanským zákoníkem podrobněji a v mnoha ohledech jinak. Kniha je zároveň průvodcem věcnými právy ...
472 Kč 450 Kč
Detail
Oceňování nemovitostí
Publikace seznamuje odbornou veřejnost s teorií a obecnou metodikou základních 3 skupin oceňovacích metod – porovnávací, výnosovou a nákladovou.
362 Kč 340 Kč
Detail
KOUPĚ DOMU (novostavby) - PRŮVODCE
Pokud jste se rozhodli koupit úplně nový dům a chcete si tak splnit jeden ze svých životních snů, pak jsme právě pro vás připravili průvodce, který vás celým procesem koupě provede od A do Z ...
KOUPĚ DOMU (novostavby) - PRŮVODCE
  • SLEVA
600 Kč 300 Kč
Detail
Využijte služeb námi prověřených odborníků a firem
... když kupujete, prodáváte, pronajímáte nebo jen vlastníte nemovitost!
Přejít na web
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace