Kdy prodávat byt v osobním vlastnictví přes realitní kancelář a co si pohlídat?
Rozhodli jste se využít služeb realitní kanceláře při prodeji vašeho bytu. Jak však najít mezi desítkami realitních kanceláří tu pravou? V našem článku se dozvíte kritéria, podle kterých byste měli realitní kancelář vybírat nebo jak a podle čeho vyhodnotit její prvotní úsilí. Mimo jiné se dozvíte se, co by měla obsahovat zprostředkovatelská smlouva a co vše by mělo být v servisních službách realitní kanceláře.
Pokud jste natolik zaneprázdněni, že na prodej bytu nemáte vůbec žádný časový prostor a chcete tedy využít služeb realitní kanceláře, hledejte a ptejte se po zkušenosti z oboru, referencích, zázemí a zda jsou řádně pojištěni.
Důsledný výběr realitní kanceláře je důležitý. V České republice existuje realitní trh bez jakékoliv regulace, jde o živnost volnou (tedy realitním makléřem může být prakticky kdokoliv, komu je více než 18 let, má čistý trestní rejstřík a 1000Kč na živnostenský list – žádné zkoušky, žádná praxe!!!).
Nikdo tedy negarantuje a nekontroluje ani odbornou kvalitu poskytovaných služeb, ani důvěryhodnost či beztrestnost realitní kanceláře.
Jakmile si vyberete, rozhodně se nezavazujte k exkluzivitě (maximálně na 2 týdny až 2 měsíce – dle strategie prodeje), ale dejte realitní kanceláři určitý čas na předvedení své práce. Jinou realitní kancelář zatím do prodeje nezapojujte. Pravidelně po týdnu vyhodnocujte úsilí, sliby, parametry dohody a výsledky snažení konkrétního makléře. Až v případě, že proces prodeje začne stagnovat, či vyvíjet se ne dle vašich očekávání, začněte uvažovat o změně.
S realitní kanceláří si především musíte určit, co je možné a co ne na základě písemné smlouvy.
Co by měla zprostředkovatelská smlouva obsahovat?
- pravidla vzájemné informovanosti,
- jaká je výše odměny za uskutečněný obchod, kdo ji platí,
- z čeho se skládá servis realitní kanceláře, který je započítán do odměny,
- co je placeno zvlášť,
- kde a jak bude nemovitost inzerována.
Z čeho by se měl skládat servis realitní kanceláře?
- příprava nemovitosti na prodej - ocenění nemovitosti dle reálné situace na trhu,
- příprava prezentace (především fotografie a prezentační složka s kompletními informacemi pro kupujícího),
- marketing nemovitosti (kromě standardní inzerce na internetu další marketingové aktivity),
- zprostředkuje prohlídku nemovitosti,
- profesionální jednání s kupujícími,
- příprava smluvní dokumentace pro převod ve spolupráci s advokátní kanceláří (bezchybně sepsané smlouvy, mezi něž patří smlouva zprostředkovatelská mezi klientem a realitní kanceláří, smlouva rezervační, smlouva o smlouvě budoucí, konečně kupní smlouva),
- obstará všechny potřebné dokumenty (advokátní či notářská úschova vč. smlouvy o úschově peněz, návrh na vklad) a vyřídí jednání s úřady, katastrem nemovitostí a případně i s bankou,
- veškerý administrativní servis (daňové přiznání k dani z nabytí, převody energií a služeb, jednání s katastrem nemovitostí atd.),
- předání nemovitosti kupujícímu,
- v rámci provize by měly být obsaženy veškeré náklady s převodem (kolek 1 000 Kč a ověření podpisů).