Počáteční strategie při prodeji bytu v osobním vlastnictví
Rozhodli jste se, že z nějakého důvodu chcete nebo musíte prodat váš byt? Připravte se, že tento proces může být poněkud zdlouhavý. Dobře si promyslete, zda s prodejem spěcháte anebo můžete obětovat i několik měsíců než se najde ten pravý kupující pro váš byt. Dobu prodeje samozřejmě ovlivní takové faktory jako je roční období či prodejní cena. A co dalšího byste si měli promyslet, než se do tak velkého kroku pustíte?
Nyní stojíte na počátku celého procesu prodeje vašeho bytu. Procesu, který bude pravděpodobně trvat několik měsíců. Vzhledem k tomu, že své byty pravděpodobně neprodáváte každý den, nemusíte proto ani vědět, jak na to (aby byla celá realitní transakce bezpečná a ve své podstatně výhodná). Rozhodně nepodceňte situaci a pořádně se připravte. Uvědomte si, že se dostáváte na trh s nemovitostmi, kde vás čeká nelítostný boj s konkurencí – a především s obchodním umem realitních makléřů.
Začněte tím, že získáte přehled o stavu realitního trhu v dané lokalitě, prostudujte si rady odborníků – tento čas není rozhodně ztracený a může vás ušetřit nemalé ztráty a zklamání.
Co vše je třeba na začátku zvážit?
Je prodej vašeho bytu urgentní?
Na tuto otázku si musíte odpovědět velmi upřímně. Potřebujete prodat rychle, tzn. „do měsíce“, nebo nespěcháte a stačí vám běžná doba 2 až 6 měsíců, či zda s prodejem vůbec nespěcháte a „zkoušíte prodat jeden ze svých bytů“.
Velký vliv na realitní trh obecně má faktor ročního období, kdy zcela rozdílně vypadá trh v období Vánoc a Nového roku a zcela jinak na jaře či během prázdninových měsíců. Počet kupujících
i prodávajících na jaře bývá úplně nejvyšší.
Máte stanovenou cenu, za kterou chcete byt prodat?
Pokud již víte, jak moc na prodej budete spěchat, bude i odpověď na tuto poměrně snadná. V případě, že potřebujete prodat do „jednoho měsíce“, musíte prodávat za atraktivnější cenu než je běžná cena obdobných bytů ve vaší lokalitě. Pokud máte na prodej běžnou dobu dvou až šesti měsíců, není důvod ke snižování ceny. Stanovte cenu, tak jak byste ji prodávali přes tradiční realitní kancelář a začněte ji nabízet. Prodáte stejně rychle jako realitní kancelář, ale nebudete platit provizi a vyděláte víc, desítky až stovky tisíc - tolik kolik by činila provize realitní kanceláři.
Nebo, máte-li na prodej více času, stanovte cenu výš a začněte prodávat. Prostor a čas ke snižování ceny máte dostatečný a je možné, že najdete kupce, který bude z nějakého důvodu ochoten zaplatit více než byste očekávali.
Jak stanovit správně prodejní cenu, se dozvíte v jedné z následujících kapitol.