Jak nastavit prodejní (tržní) cenu domu?
Nastavení ceny domu při prodeji vašeho domu je podstatným bodem celého procesu prodeje. Může jednak ovlivnit délku prodeje, ale především se tady jedná o vaše peníze, které prodejem získáte. Víte, jaké faktory mohou zvýšit prodejní cenu vašeho domu? Správnou cenu lze určit nejen vlastním odhadem porovnáváním cen nemovitostí ve vašem okolí na internetu. Pro jaký přístup se rozhodnete právě vy?
Nesprávné stanovení tržní ceny domu bývá jednou z nejzávažnějších a nejčastějších chyb, kterých se prodávající dopouštějí. Pokud si jako prodávající řeknete za dům málo peněz, může se prodat sice nemovitost poměrně rychle, ale ztratíte na její ceně. Pokud na druhou stranu tržní cenu svého domu stanovíte moc vysoko, nemovitost se bude prodávat dlouho a je otázkou, zda pak dostanete cenu, která by byla reálná v době, kdy jste s prodejem začali.
Nemovitosti obecně (byt, dům, pozemek) jsou totiž nejzajímavější v době, kdy vstupují na trh. Pokud je správně stanovená jejich tržní cena, je výhoda na vaší straně a nemovitost, ve vašem případě dům, prodáte v blízké době za slušnou cenu. Není nic horšího, než když je nemovitost dlouho v nabídce a čas od času se její cena sníží.
Z výše zmíněného tedy jistě cítíte, že správné stanovení kupní ceny je poměrně náročné, ale jeho význam je zcela zásadní. A co více, je ovlivňován více faktory.
Faktor, který nejvíce ovlivňují cenu nemovitosti – lokalita a charakter domu.
Při stanovení prodejní ceny vašeho domu bude platit pravidlo 20/80, které znamená, že 20% faktorů ovlivňuje 80% ceny. Ve zmíněných 20% je nejdůležitějším faktorem lokalita.
Cenu domu obecně zvyšuje:
- vysoká ekonomická úroveň lokality,
- blízké centrum města,
- vyhledávaná adresa,
- občanská vybavenost v okolí,
- bezpečné okolí pro děti,
- orientace na jih,
- velikost zahrady od 400 m,
- povedená rekonstrukce,
- bazén na zahradě,
- kvalitní, vyšší plot,
- balkon, terasa,
- atraktivní výhled z domu/ ze zahrady,
- přítomnost zastávek MHD a vlaku,
- park, les v okolí.
Cenu domu obecně snižuje:
- dům bez obecní vody a kanalizace,
- topení pouze na tuhá paliva,
- rušná hlavní silnice v blízkosti,
- záplavové území.
Faktor sezóny
Mimo lokality je však ještě jeden faktor, který bude ovlivňovat stanovení ceny vašeho domu. A to je načasování prodeje. Existují dvě období, kdy je realitní trh silnější a kdy se v něm točí více peněz. První období je jaro.
S příchodem jara až do půlky července je nejsilnější období, kdy se realizuje kolem 40% všech transakcí s nemovitostmi z celého roku. Druhé silné období začíná s příchodem podzimu, trvá celý podzim a dá se říci, že končí s příchodem zimy a příchodem Vánoc. V tomto období se realizuje kolem 35% transakcí. U prodeje domu je velmi vhodné právě jarní období, protože lidé už si nemovitost chtějí užít během léta a popřípadě kvůli předpokládaným stavebním úpravám, které chtějí v tomto období stihnout a realizovat před zimou.
První nejvhodnější čas pro zahájení prodeje startuje tedy se začátkem jarní sezóny. Druhý nejlepší čas je zahájit prodej se začátkem podzimní sezóny. Pokud se vám nepodaří během sezóny prodat, a pokud nutně nepotřebujete nebo vás nic nenutí prodej realizovat, doporučujeme dům stáhnout z trhu a počkat na novou sezónu - jaro. V případě, že jste nuceni prodávat dům i mimo realitní sezónu, počítejte s tím, že budete čelit často otázkám, proč dům prodáváte právě teď? Buďte tedy připraveni, nikdy neříkejte, že jste v časové a jiné tísni a nenechte kupující příliš spekulovat o velké slevě.