Převzetí pozemku a následné povinnosti - koupě pozemku
Možná tomu sami nebudete moci uvěřit, ale po úspěšném převodu pozemku na katastru nemovitostí a zaplacení kupní ceny, vás konečně čeká moment samotného převzetí pozemku. Jak má takové předání, resp. převzetí proběhnout, abyste se vyhnuli možným komplikacím v budoucnu? A jakým povinnostem se po převzetí určitě nevyhnete?

V předchozí kapitole o samotné kupní smlouvě jsme již zmiňovali, že musí být jasně stanoveno, kdy, v jakém stavu, s jakým vybavením a spolu s jakými dokumenty se nemovitost předá.
Především se jedná o:
- zapsání stavu elektroměru, plynoměru, vodoměru – pokud je pozemek již zasíťován a sítě jsou jimi osazeny,
- předání klíčů od branky – pokud je pozemek oplocen,
- předání potřebných dokumentů souvisejících s pozemkem,
- kontrola movitých věcí a spotřebičů, pokud na pozemku zůstaly,
- kontrola pozemku ke dni předání.
Samotné předání nemovitosti by mělo proběhnout na základě předávacího protokolu, který by měl obsahovat podrobný soupis věcí, dokumentů a stav nemovitosti.
Co by měl předávací protokol obsahovat:
- strana předávající (jméno, adresa, RČ, OP),
- strana přebírající (jméno, adresa, RČ, OP),
- předmět předání (specifikace pozemku a všech vlastnických podílů, které byly uvedeny v kupní smlouvě, vč. katastrálního území a obce; počet předávaných svazků klíčů),
- stavy měřidel (elektroměr, vodoměr, plynoměr, atp.) – pokud je pozemek již zasíťován a sítě jsou jimi osazeny,
- informaci o počtu předávaných klíčů – pokud je pozemek oplocen,
- vybavení pozemku,
- závěrečná ustanovení (věta o tom, že k zapsaným stavům měřidel uhradí náklady prodávající; počet vyhotovení protokolu; věta o souhlasu obou stran s protokolem; prohlášení prodávajících o tom, že pozemek není pronajatá ani jinak zatížená),
- datum a podpis.
